fredag, september 30, 2005

Önskvärd stavningsreform?

Jag tänkte eventuellt skriva ett brev.... till Svenska språknämnden eller så. Början på det lyder:


Till: Svenska språknämnden Från: crrly Angående: Stavningsreform

Härmed ansöker jag, i egenskap av fantastisk språkvårdare tillika ambitiös språknyttjare, om att få en alternativ stavning av somliga glosor i det svenska språket genomdrivna:

ajg vid sidan av jag

istälelt vid sidan av istället

männsikor vid sidan av människor

elelr vid sidan av eller

itne vid sidan av inte

...


Sen skulle följa argument av typen att man skulle tjäna oerhört mycket tid och att tid är pengar och att pengar är allt och att folk ju ändå förstår vad det ska stå. Vad sägs, är det inte en god idé? Vilka ord skulle mer platsa?

9 kommentarer:

Eva-L sa...

transaltor/translator
skräm/skärm

är några av mina

crrly sa...

eva: Gött, du hänger på alltså?! :) Transaltor låter lite robotaktigt. Skräm påminner mig om skräp! Som ska vara skärp.

Anonym sa...

Kansek/kanske

Anonym sa...

Hahaha!
Jag känner igen mig så väl!
här kommer mina: imogron och evenutellt!

För övrigt vill jag säga:
Hej!
Jag är ny i bloggvärlden. (Firar en vecka idag. Hurra!)
Rolig blogg du har. Jag återkommer.

Anonym sa...

Tsst, tsst, tsst...

Aldrig hört talas om stavavningskotnrollen?

Anonym sa...

Bäst.

(kanske borde utveckla det?)

Det där var bäst!

(finns det mer jag vill få fram)

Sååå jävla superbäst!

Bäst. Bäst. bäst.

crrly sa...

elin: Jaaah! Tack för den.


mifflan: Gulligt namn! :) Jaa, bra förslag. Själv förkortar jag nog oftast "eventuellt" till bara ev, för att vara på den säkra sidan... Grattis till din första vecka här i bloggvärlden då! Jag har kollat in dig också och gilkar din blog jättemycket, tänker lägga in den på min länklista! Och: Tack! :)


annika: odrblisdfroksgnignen? ;)


magermannen: Som professionell språkvårdare hyser jag inget större förtroende för stavningskontroller (som t ex vill förvandla mitt "bulgursallad" till "bulgarsallad") och dessutom (desstuom) finns det väl nästan bara i Word?


rätt ord på rätt plats: Tack så himla mycket, ordfascisters mening lägger man särskilt stor vikt vid! ;)

Lyckliga Grodan sa...

coh så klart.. blir aldrig rätt..

crrly sa...

grodan: Jaaa, så klart! Danke!