fredag, augusti 03, 2007

Somma rea


I bästa Språkpolisanda publicerar jag här en skylt igen.



Tagen på en av våra stora, rikstäckande elkedjor: Elgiganten. Halva pris? "Somma rea"? 599 vadå? Stenkulor? Äpplen? ("Enheten, ta alltid med enheten", ekar det i mitt huvud av matteläraren på högstadiet...) Och nu 298 vad? Slutligen, vad är det egentligen man försöker sälja?! "SD /60E". Jahapp. Inte hjälpte det att titta på kartongerna som låg under skylten, på dem stod det också just bara denna märkliga bokstavs- och sifferkombination.

Säljande?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag känner igen det där med enheten! Man hade räknat hela talet rätt, men så fick man en röd bock i kanten bara för att man hade glömt skriva enheten...

Anonym sa...

Jag tror det är den vackra sjön Sommen, på gränsen mellan Småland och Östergötland, som reas ut. Sommenrelaterade saker (t.ex. en förr vanlig båttyp, sommaskepp) har ofta prefixet somma-.

Himla billigt pris, får jag säga, såvida det inte kilo- eller literpris. :)

crrly sa...

vicke: Så retligt så...

rasmsu: Aha! Intressant ju! :-)