tisdag, november 18, 2008

Tisdagstankar


Weeee, vilken bra dag, trots dunderförkylningar hos hela familjen. Så mycket bra hände. Jag fick till exempel ett mejl av en gammal god vän (från barndomen alltså). Visserligen mejlade jag honom först men jag hade hört att han hade eftersökt mig och så kom jag mig äntligen för att kontakta honom igår. Fick alltså ett svar idag, ett långt, roligt, med en massa minnen och nostalgi. Ska bli kul att svara på!

På kvällen kom jag iväg och fyndade en massa kul på ett ställe som vanligtvis säljer saker till förskolor: möbler, leksaker med mera. VIP-kväll med 35 procent rabatt, två rearum och en massa supergott fika! :-) Och oj, vad jag handlade. Såklart. Bästa fyndet var en påse med diverse träjärnvägsdelar, någon Briokopia med tåg, kurvor, tunnel, färja med mera, för bara 125 spänn! Bultbrädan kostade bara 30 kronor. En sandlådeform föreställande en katt kunde jag inte låta bli när den bara kostade 2 kronor. En hel del konstnärsmaterial köpte jag också, perfekta julklappar till släkting med alldeles nytt intresse för att teckna och måla. Hurra!

Annars försöker vi spara pengar till solresan vi gör snart. Den går till Florida, och dollarn har ju gått upp med 25 procent... så det blir inte jättebilligt precis. Vi ska därför bo lite längre än vi tänkte från början hos mina släktingar där! Det blir kul att träffa alla, tre generationer.

Jag har också pratat med förskolan, biträdande rektorn där. Och det känns så himla bra!! Jag, kontrollmänniskan nr 1, har givetvis en mängd tankar och funderingar och grubblerier och farhågor, men nu känns allt mycket bättre. Är vi friska nästa vecka ska vi kontakta avdelningen och hälsa på där. Om de är relativt friska på dagiset också förstås, vi tänker bara inte dra på oss något nu när vi snart ska åka ...

Ja, och så har det äntligen lossnat med alla mina auktioner på Blocket. En hel del sålt redan, och en hel del annat på g. Har faktiskt fått mejlförfrågningar om allt. Kul, cash behövs!!!

Inatt blir det öronproppar på som vanligt för att jag ska kunna få åtminstone ett par timmars sömn. För usch, vilken radar man utvecklar när det gäller att höra ens barns skrik! Två dörrar räcker inte på långa vägar. Och nej då, barnet är förstås inte lämnat åt sitt vrålande öde, den ömme fadern sover där. Eller försöker.

Japp, sovdags alltså. Tänk, hur trött jag än är är jag aldrig tillräckligt trött för att lägga mig i tid! Det är ju nu jag börjar komma igång ... Så jag ska väl läsa en stund som vanligt; nu är det Kärlekens raseri av Ian McEwan. Gillar den, den är otäck och väldigt skickligt skriven, man sugs in i berättelsen och jag har väldigt svårt att lägga den ifrån mig. (Gah, vaför blir det bara klichéer när man ska skriva om en bok?!)

Nej, slutblajat för ikväll. Men apropå böcker: Vad läser du?

7 kommentarer:

Eva-L sa...

Jag har precis läst ut How I live now av Meg Rosoff och tänkte nu fortsätta med Doris Lesings Shikasta. Det är mycket framtidskrig just nu.
När åker ni till Florida? Vi åker dit i januari:-)

crrly sa...

Åh, Lessing. Har fortfarande inte läst mycket av henne.

Vi åker i dec! Vilket sammanträffande. Vart ska ni och åker ni allihopa?

Anonym sa...

Åh, det var den första boken jag läste av McEwan. Nu har jag läst det mesta som finns på svenska och jag gillar verkligen hans sätt att skriva även om varje bok är annorlunda än de andra.

crrly sa...

johanna: Åh! Men vad spännande! Tack, vad bra, då får jag ge mig på det, jag också! :-)

LYCKLIG MOR sa...

Oj snart åker nu ju till Florida, coolt!
Här läses det mest jultidningar och andra smarriga julböcker just nu :-D
Men du påminner mig om att jag har en nyinköpt bok som jag måste fortsätta läsa; Kay Pollak - Att växa genom möten (verkar intressant).

Eva-L sa...

Vi blir 9 stycken och ska mest till Orlando, men planerar att åka ut till båda kusterna. Hur långt ner ska ni? Jag skulle vilja åka till Key West, men det hinner vi inte.

Anonym sa...

vampyr-sucker som jag är så läste jag just ut "Breaking dawn" av Stephenie Mayer, en ungdomsserie i fyra böcker om Bella som blir kär i en vampyr.

jag vill också vara vampyr. I alla fall ibland.

//Lena