måndag, maj 04, 2009

crrly är nyttig


WOW, jag har ingen bärfisunge längre, en som ständigt klänger och ständigt vill bli underhållen, så nu kan jag med lätt och gott samvete säga till alla som liksom jag har haft det så: Det går över! :-)

Istället kutar hon omkring och pladdrar glatt om "momo", "Telma" och "Data" i sin (min gamla trasiga) mobiltelefon (samtalen handlar alltså om, i tur och ordning, mormor, Selma [stora katten] och Saga [lilla katten]), medan jag kan göra vettiga, nyttiga saker som att beställa klipp och färg hos Big Hair Mama (ekofrisör i Malmö, yeah!! Jag sviker inte Joshua men jag begriper inte riktigt var han håller hus nuförtiden) samt baka! :-) :-)

Ja, hrm, nu vet ju alla som har följt mig ett tag att jag nog inte ska våga mig på några avancerade projekt, men jag har iallafall just gjort Chokladkexbitar ur Vegolandet Veganias kokbok -- med benäget bistånd av min dotter! :-) Vi ska nämligen åka in och hälsa på på min gamla arbetsplats i eftermiddag, och då vill jag ha med något gott till fikat. Just bara för att det är så olikt mig!

... Sen har jag ju inte påstått att det blev gott ... och det återstår att se, för smeten står och stelnar i kylen just nu. Jag gick inte riktigt efter receptet, för hur vet man ungefär hur många digestivekex 150 gram är, när ens paket på 400 g redan är öppnat och man inte ser hur många kex som redan är uppätna? Dessutom var min chokladkaka bara på 100 gram, inte 200... Och sirapen hällde jag på känn direkt ur flaskan. Så, som sagt, det återstår att se hur resultatet blir!



Recept Chokladkexbitar:

50 g vegetabiliskt margarin
2 msk sirap
200 g choklad
150 g digestivekex, i små bitar

Smält margarinet och sirapen i mikron eller i en kastrull på spisen. Bryt chokladen i bitar och blanda i. Rör tills chokladen smält helt. Blanda i kexen. Bred ut blandningen i en oljad eller smörpapperklädd form, ca 15x20 centimeter stor. Låt stelna i kyl. Skär i rutor.

(Hämtat ur Veganias kokbok)

3 kommentarer:

Anna sa...

Ska du till Yen eller någon av de andra flickorna på BigHairMama? :)

Skönt att läsa dina inlägg här på senaste tiden. Du verkar må bra!

Kram!

LYCKLIG MOR sa...

Låter najs :-)
Tack för länken till vegansidan, kommer att kika in där ofta.
Blev kakorna goda?
Du har aldrig funderat på att skaffa dig en bakvåg (digital)? ;-)
Det är superb att ha hemma till bakning!
:-p

crrly sa...

Ana: Jag mår otroligt bra! :-) Saknar dig, vill ses snart. Ska förresten till Emelie, hette hon visst. Frisören alltså.


Lycklig mor: Asch, jag har en våg, den införskaffade jag när jag blev en Traderoholic! ;-p Orkar bara inte ta fram den ur garderoben! *s*

Kakorna, eller godisbräcket kanske snarare, blev jättegott!