tisdag, september 01, 2009

Babbel om projekt och hus och grejer


Åååhh, herregud, varför ska vi alltid veckla in oss i en massa projekt på en gång??! Nu är det husaffärer som gäller, med tillhörande ångest (Vi älskar ju vårt hus!! Behöver fler rum bara...), beräkningar och sömnlösa nätter... Plus att jag sliter för att få ihop adresslistor, planering och mejl till alla föräldrar till en barnaktivitet som jag har råkat bli ledare för. Och så har jag påbörjat jobbet att sätta ihop en fotobok till en älskad kollega som går i pension -- en massa galna partybilder från 2003 till 2009 blire.

Ja, och så har vi städat och kastat och sorterat och flyttat runt grejer, papper, saker in absurdum här hemma: leksaker, teckningar, vykort, brev, blanketter, infoblad, myndighetspapper, tidningar, tidskrifter, reklamtrams, u name it -- för att göra det lite fint inför att få huset värderat av mäklare. Idag har jag haft två olika här, för säkerhets skull liksom. :-) En på förmiddagen, en på eftermiddagen, konkurrenter, givetvis ovetande om varandra, som båda har hus till salu som vi är mycket intresserade av. Totalt olika hus men dock.

Ett har världens bästa läge alldeles invid en sandstrand men är gammalt och i behov av omfattande renoveringar, ett är nytt och fräscht och dessutom snyggt och ägarna har god smak -- bara att flytta in alltså. Vi får se vad som händer, det är spännande och skitläskigt. Jag var så övertygad om att jag skulle vilja bo kvar här i det här huset i hela mitt liv! Ja, och delar av mig vill det ju fortfarande. Men faktum kvarstår: Det behöver fixas och renoveras, vi behöver fler rum och väldigt mycket lägre driftskostnader!

Mitt i allt har tarmen såklart kraschat igen, är det nåt som dödar mig så är det stress, men för det mesta åsamkar jag mig den själv. Jag är så dum! Jag borde verkligen börja behandla mig själv som om jag vore en god vän till mig, säga åt mig på skarpen att skärpa mig och sköta mig och sånt.

Som sova?! Dags. Nu!

6 kommentarer:

Anstai sa...

Du, ett råd: ta INTE det som behöver renoveras. Det är jobbigt nog att flytta och göra sådant som ändå måste göras när man flyttar till nytt (typ måla om för att man inte gillar färgerna). Möjligen om ni kan räkna ut att ni kan anlita andra att renovera åt er, men då måste ni å andra sidan veta att det är bra hantverkare.
Ett tips från en som flyttade in i ett i princip renoveringsfritt hus för ett år se'n ...

crrly sa...

Anstai: Mm, vi flyttar ju mycket för att vi redan är dödströtta på renoveringar -- men det LÄGET...! Fast det finns redan ett bud, på det begärda priset, så det är kört. (Jag hade annars tänkt att vi skulle lägga ett skambud...)

Istället går vi nu in för det nya, fräscha huset! Som är så fint och så mycket i vår smak att vi skulle slippa göra en enda sak, inte ens måla. Förutom så småningom sätta in ett badkar, för det är dusch i båda badrummen. Det finns t o m torkskåp!! (Hatar tumlare, som bara förstör kläderna -- i ett torkskåp hängtorkar kläderna utan el och är dessutom undanskymda när man stänger skåpet.) Och kattlucka...!! Är det ett tecken eller vad...


Vad betyder "renoveringsfritt"? Det sitter jag och grubblar på. Ett hus som inte behöver renoveras? Jag hade fått för mig att det var ett gammalt hus ni flyttade till? Eller menar du att det aldrig har renoverats, sluppit renovering = renoveringsfritt? :-)

Nina sa...

Spännande och jobbigt med hustittande!

Vi var på väg att buda på ett för två veckor sedan (MED visst renoveringsbehov, men ej akut), men bestämde oss för att låta bli och lättnaden blev stor hos oss båda när vi väl hade bestämt oss.

Hoppas det ordnar sig smidigt och försök att prioritera dig själv också!

Kram

Anna sa...

Flyttankar?! Jisses, vad jag är i min egen bubbla och inte hänger med...

Och du... Skärp till dig och hand om dig! :)

Kram!

crrly sa...

Nina: Köp vårt hus! ;-p Tack. Visst är det skönt när man är överens och upptäcker att det kanske inte var hundra trots allt...

Tack för alla fina ord. Kram!

Anna: Mm, behöver inte mer yta men fler rum! Men vi förlorade just en budgivning ikväll...

Tack, fina du! :-) Kram!

LYCKLIG MOR sa...

Nytt hus? :-o
Kanske bäst att låta bli att maila mig husskissen denna gång ;-) ?
Jag kan skicka healing till tarmjäkeln :-)
Hug!