onsdag, september 06, 2006

Lakonism

ne.se:

lakonism (grek. lakanismo´s, av lakani´za 'härma invånarna i Lakonien'), kort och kärnfullt uttryckssätt som ansågs känneteckna spartanerna. Ett senare berömt exempel är Julius Caesars rapport om segern vid Zela år 47 f.Kr.: "Veni, vidi, vici" ('Jag kom, jag såg, jag segrade'). Kända för sina lakonismer är islänningasagorna och den poetiska Eddan. Jfr lapidarstil.


lapida´rstil (av senlat. lapida´rius 'av sten', 'sten-', av lat. la´pis 'sten'), stenstil, från början bokstavligen om en inskrift ristad i sten, som t.ex. på runstenar och minnesvårdar, men numera så gott som enbart om ett korthugget (lapidariskt) uttryckssätt, en stil utan några onödiga ord. Jfr lakonism.


Älskar att läsa isländska sagor och annat i liknande stil (som Röde orm), just pga lakonismen. Underbar humor. Skrattade en halv eftermiddag under gymnasietiden åt en vikingagubbes kommentar efter att han hade suttit på gästabud och där blivit osams med en annan man, de hade gått ut och gjort upp och den här gubben kom tillbaka in ensam, borstade av händerna och sa när han åter satte sig till bords: "Så där ja, nu har han pissat klart."


En kollega till mig, K, har ofta såna kul, lakoniska kommentarer.

Imorse:
Kollega G rekapitulerar ett samtal mellan henne och en annan kollega, M, för mig och kollega K:
– Jo, vi diskuterade semesterresor… terrorhot och så. Om man ska våga flyga från Kastrup.
Kollega K, liksom lugnande:
– Jo, men för det mesta går det ju bra.


Igår:
Kollega K pratar lite för sig själv om tutsier, vilka hon hade letat upp lite fakta om:
– Aha, det var de där i Rwanda, mm… *muttrar*
Jag lägger mig i:
– Ja, det var väl tutsierna och hutuerna som stympade, skändade och halshögg varann...
Kollega K:
– Ja, men då så.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bjuder på några som Frans G gjort mig uppmärksam på, om du inte känner till dem. Bra är de i alla fall. Förläggaren som skrev ett brev innehållandes ett

?

Till författaren, för att markera att han ville veta om nåt hände, och författaren som svarade

!

Döbeln, som fick i uppdrag att organisera försvaret på Åland under vintern 1808-1809, men inte blev tilldelad nån personal för uppdraget. Han uppbådade lokalbefolkningen till att hugga upp vakar i isen, och använde lotsarna som befäl. Det här gillade inte kung paragrafryttare Gustav IV Adolf, som skrev ett långt strängt brev och förklarade att lotsarna inte sorterade under kungliga försvarsmakten till lands eller kungliga försvarsmakten till sjöss, utan under kungliga lotsverket, och de hade han inte rätt att kommendera.

Döbeln, inbiten rojalist, svarade med bävan: Stormäktigste, allernådigste Konung. När isen ligger, behövs det inga lotsar.

Georg Karl von Döbeln

Översättarhelena sa...

Min familj gjorde en rätt lång bilresa för några somrar sen, och jag fick för mig att köpa en cd-bok för att göra resan lättare. Det skulle vara något som passade 2 st föräldrar i 40-årsålder samt tre barn mellan 10 och 14. Det blev Röde Orm, och det blev succé! När vi skulle göra paus ville familjen knappt gå ur bilen, för alla ville höra en liten bit till. Just citatet "Nu har han pissat klart" var ett av dem som vi upprepade ideligen.