tisdag, mars 11, 2008

Hört på öppna förskolan II

Yttrat av en mamma, tillika själv nyutexminerad förskollärare:

-- Ni skulle ha sett Albin på bilprovningen förra veckan! Det var inte klokt vad kul det var! Alltså, som han gapskrattade när de hissade upp bilen! Han var helt till sig! Det bara måste vara genetiskt, det där!


crrly tänkte: Lillan och jag tyckte också att det var ganska häftigt när de hissade upp vår bil häromveckan... Tänk att du är förskollärare, läser man verkligen ingenting om genusfrågor där?!

crrly sa: Genetiskt... Bilar fanns ju knappast när våra gener blev till.


Annan mamma hade dock redan fyllt i:

-- Ja, men det är det ju! Genetiskt alltså! Mitt kusinbarn, en tjej, bara ääälskar små hjärtan och stjärnor!


crrly tänkte: Nu blir jag mörkrädd...



Dessutom är det lite underligt att alla små flickor, utom crrlys Lillan, har rosa kläder på sig, på öppna förskolan och på andra ställen. Alltid. Det ser ju ut som om det bara finns rosa plagg för tjejer, och så är det ju faktiskt inte. Även om man tyvärr ofta får anstränga sig lite mer för att hitta andra färger. crrly ratar rosa av princip, för att färgen är ful och för att den signalerar en hel massa som inte crrly vill stå för och som hon inte vill att dottern står för. crrly undrar väldigt mycket varför andra mammor, som själva aldrig skulle ha rosa, alltid klär dottern/döttrarna i det. Något plagg någon gång, visst, men alltid? Tjatigt, tycker crrly.



Vanlig fråga crrly får ute på stan:

-- Är det en tjej eller kille?
-- En Lillan. (Här säger jag alltså oftast hennes namn, när jag inte bara säger "en tjej".)
-- Jaha, hur gammal är han?


Det går inte in att det är en tjej, så länge bebisen har "killkläder", det vill säga svarta, blå, bruna, gröna, orange... Lite komiskt.

16 kommentarer:

Sunflower sa...

Jag är imponerad över att du inte fallit i någon mamma träsk utan är fortfarande en högst väl fungerande tänkande människa. Missförstå mig nu inte... Vår lilltös älskar sin nya babriedocka med stora vingar i rosa glitter (jag avskyr glitter) som hon önskat dig i födelsedagspresent och legoslott, men hon äger och leker även cowboyhatt, gevär och svärdar som värsta killen. Svart är favoritfärgen, men "vet du Maja det passar så snyggt med rosa". Pruttkudden regerar deock för stunden. :)

Anonym sa...

Mörkrädd var ordet, sa Bull.

Skolfröken sa...

Det är så att man blir mörkrädd....

Anonym sa...

Men... varför först anstränga sig att radera ut alla könsgränser och klä barnet i alla möjliga färger och sedan tycka det är anmärkningsvärt att folk inte fattar med en gång vilket kön barnet har????

crrly sa...

anonym: Nu har du missförstått. Jag har knappast ansträngt mig för att radera ut några könsgränser, jag klär dottern i det jag tycker är fint (och i nödfall något jag inte tycker är jätefint men som vi fått i present). Jag råkar inte tycka att typiska tjejkläder är fina så därför blir det könsneutralt, oftast.

Dock är det lite komiskt att folk tror att bebisen är en pojke trots att jag berättar vad hon heter. Namnet är alltså inte könsneutralt. De lyssnar med andra ord inte alls på vad jag säger utan är helt inställda på att jag ska säga ett pojknamn när de frågar vad barnet heter.

crrly sa...

sunflower: Låter bra, tycker jag, att inte begränsa barnen. Jag tror att de allra flesta barn har rosa glittriga perioder, även killar, och låt dem få ha det, för all del.

e sa...

Jag klär ofta sonen i rött för det är fint och får frågan om det är kille eller tjej. Och ändå hör jag mig själv kalla en bebis i blå badbyxor för kille på babysimmet - och jodå, det var en tjej. Jag skämdes (och skrämdes) i alla fall över min trångsynthet. Apropå min förra kommentar, kolla innehållsförteckningen på en burk Green Giant... Förklarar varför de är så goda.

Anonym sa...

Fy sjutton! Det är inte konstigt att jämställdsarbetet går i snigelfart när könsrollerna sitter så stenhårt! Tänk att sådana oviktiga saker som färger förknippas med ett visst kön år 2008.

Anonym sa...

Har ni börjat köpa leksaker? Kataloger från leksaksaffärer är en typ av reklam som jag inte kastar bums. Av nån anledning tycker jag det är kul att se hur många sidor som visar leksaker som tydligt marknadsförs mot killar, hur många sidor med "tjejleksaker" och hur mycket som framställs som könsneutralt. Det är intressant att se att det nästan alltid är fler sidor med killeksaker än det de andra sidorna tillsammans. Nu varierar det i och för sig en del, men oftast ser det ut så.

Eva-L sa...

"genetiskt"!!!
Jag skrattar fortfarande:-)

Anonym sa...

min dotter avskyr oxå rosa och jag försökte hitta en bild som beskriver henne, denna var nog den bästa: http://anna.pirateboy.net/wp-content/bilder/080227//34%20-%20prinsessriddare%20-%20en%20fantastisk%20kombination.JPG

prinsessriddare! :D

Anonym sa...

..ett litet tillägg bara: nu minns jag varför jag valde bort öppna förskolan, jag står inte ut med inskränktheten... :)

Anonym sa...

Så väl jag känner igen mig! Min äldsta dotter klädde jag (för 14½ år sedan, numer klär hon sig själv ;)) i könsneutrala kläder och fick samma fråga som du, "är det en flicka eller en pojke", ungefär en miljon gånger. Min yngsta dotter däremot bär nästan enbart rosa kläder, för att hon själv älskar rosa, inte för att jag gör det. Det som jag tycker är trist i sammanhanget barnkläder, är att kläder för killar oftast har så trista färger, det är grått, svart, brunt och mörkblått och så någon enstaka gång rött. Inte för att jag tänker klä min son helt i rosa, men LITE gladare färger kunde väl "killkläderna" få ha?!

Och det där med gener... det kan man glömma direkt. Barnets intressen beror ju helt och hållet på dess läggning och hur man uppfostrar barnet, inte på könstillhörighet. Men visst är det skrämmande ofta så när jag hämtar mina barn i skolan att killarna leker krig i skogen och tjejerna leker modevisning. Trist att det ska vara så!

schmut sa...

vänta till den dag då din dotter skriker för att hon vill ha en bil i leksaksaffären och personalen säger : Men klart killen ska ha en bil!

detsamma gäller Lindex när man köper kläder med robotar eller bilar..

Anonym sa...

jag skulle inte heller klä ett barn efter sånt, av princip vägrar jag(eller skulle vägra)sätta på rosa kläder på tjejer eftersom det signalerar så mkt som jag inte kan stå för, och jag blir skitsur och kan vägra handla i affärer som de delat upp flick- och pojksakerna med en rosa och en ljusblå vägg. Skulle jag få rosa kläder till en dotter vetti fan om jag inte skulle gå och byta dem till ngt annat: det finns ju aningens fler färger. och jag älskar de här kläderna som finns nu, som ser ut som när vi var små. ganska fula men aj så coola. stackars barn, haha

crrly sa...

e: Det är lite lustigt att det verkar vara bestämt att rött funkar på (många) killar medan typ _inga_ killar får rosa kläder.

Majs på burk ja... Jag har upptäckt att det finns fler än Gröna Jätten som öser socker i!! :-o Euroshopper t ex. Som dessutom har socker som främsta ingrediens i sin risgrynsgröt. :-/


anonym: Eller hur...


rasmus: Jodå, Lilln har en hel del leksaker. Vi verkar överkompensera hennes kön för hon har väldigt många bilar men bara någon enstaka docka, och de flesta av hennes böcker handlar om fordon av något slag. Hm.


eva-l: Skrattretande, ja, men skrämmande många tror det på allvar. Bland andra min släkting som har doktorerat i genetik. :-o


anna: Don dotter är jättejättefin. Som du! :-) Och tja, jag är översocial så jag umgås tyvärr hellre med såna jag inte har mycket gemensamt med än inga alls... Jag hittar ändå aldrig nån som är som jag!



chaos: Håller med, killkläder är ofta ganska dystra. Men jag kan tycka att det är coolt med t ex svarta kläder även på en bebis. Till min mors förfäran...


schmut: Hehe... Jag var med om något liknande, före jul, när jag var på jakt efter en instrumentpanel med ratt. Lillan älskar såna. "Hur gammal är han?" frågade givetvis expediten. Visserligen var inte dottern med då, men varför förutsätta att det är en han?! "HON är sju månader", svarade jag, ganska menande.



vandrarvild: Ja men precis! Det är skönt att de stora kedjorna är generösa med bytesrätten... ;-) Och jag älskar också 70-talsretron.