torsdag, november 17, 2005

crrlys bak luktar gott

Nåväl, i alla fall snart, förhoppningsvis!


Jag var så himla trött och yr inne på Willys (där de hade byggt om sen jag var där senast!) när jag handlade ingredienser inför baket så jag gick och mumlade "vetemjöl och vatten, vetemjöl och vatten" för mig själv, alltmedan jag styrde stegen mot kryddorna, för säkerhets skull, för jag kom inte ihåg om vetemjöl och vatten var kryddor. Hjälp.

Hittade småningom vetemjölet (inte bland kryddorna, nej) och kom på att jag inte behövde köpa vatten. Däremot lyckades jag självklart glömma saffranet. Saffransbutterkaka utan saffran, varsågoda... näe.

Älskling åkte och köpte saffran. (Jag hann inte ens få ett utbrott!) Under tiden väntade jag på att min smält smör-havremjölk-blandning skulle svalna. En inte särskilt rutinerad grej gjorde jag: Klickar i smör i rätt stora klickar i kastrullen. Kastrullen upp på varm platta. Smöret börjar smälta. Ser att mjölk ska i, häller. Det blir ljummet -- men smörklickarna flyter ju fortfarande där! Ah -- det måste värmas mer. Röra, röra. Hmmmm. Trettiosju grader, men det ryker...?! Äsch, då fattade jag hur fel det blev och vad jag borde ha gjort istället: hällt på mjölken när smöret var smält. Well, well.

Nu blev det nåt slags deg i alla fall, som just har jäst i trekvart. Vi får väl se vad det blir av det här...


Slutresultatet ska likna detta.

Inga kommentarer: