torsdag, februari 23, 2006

Hänger ni med? ;)

Jag gjorde praktik på ett museum en gång i mina forna, unga dar, ett par veckor under vintern. Det var lågsäsong, det hände inget, jag fick sysselsätta mig själv, jag lånade nycklarna till ett hemligt arkiv dit egentligen ingen hade tillträde... Där inne i en skrubb satt jag i många, många dagar och glömde helt bort tid och rum. Så mycket att gå igenom! Så spännande! Så kul!

Bland massor av annat hittade jag en bok, handskriven, i stort format, som en gubbe hade ägnat sitt liv åt. Snacka om livsverk. Texter i alla genrer, men mest kluriga notiser och roliga historier. Nerpräntade med stor möda, med olika färger på pennorna, kors och tvärs över sidorna.

Ett par av de grejerna jag fann roligast har jag sparat i alla år. Och en av dem tänker jag här visa er. Beredda...? :)


Persons släktregister
- Stackars man, sade läkaren till den ovanligt foglige patienten, kan ni ge mig någon anledning till er sinnesstämning?
- Jodå, sade patienten. Jag gjorde bekantskap med en änka och gifte mig med henne. Så någon tid därefter gifte sig min far med min styvdotter, och därmed blev min hustru svärmor till sin svärfar, min styvdotter blev min styvmor och min far blev min svärson. Men så fick min styvmor, min hustrus dotter, en son, och den pojken var naturligtvis min bror, eftersom han var min pappas son. Men han var också son till min hustrus dotter och alltså hennes dotterson, varvid jag blev morfar till min styvbror. Så fick min hustru en pojke, och han blev min fars svåger... Min sons styvsyster är också hans farmor, ty han är hennes styvsons barn. Min far är mitt barns svåger, då min styvsyster är min fars hustru... Jag är alltså bror till min egen son, och han är min mors svåger, min hustru är farmors mor till sitt eget barn, min son är min fars nevö, och jag är farfar åt mig själv... ... ...
- Tack, tack, sade läkaren medlidsamt, då förstår jag...
Med reservation för felaktigheter; själv hänger jag inte alls med! ;)

3 kommentarer:

Anonym sa...

åh fy vad jobbigt! Det här är precis en sån här grej som jag inte orkar läsa men som jag imorgon kommer att granska stenhårt med papper och penna för att se om det stämmer... eller så väntar jag till någon annan kontrollräknat! =)

jovanna sa...

var det woody allen som skrev det?

Anonym sa...

*snurrig*