tisdag, november 07, 2006

Trekant

Nu har jag läst Mian Lodalens inte särskilt fristående uppföljare till Smulklubbens skamlösa systrar, Trekant. Mian är en skicklig skribent, jag gillar hennes humor, svag som jag är för drastiska formuleringar och halsbrytande jämförelser. Men Trekant innehåller mer än trams och flams, den liksom Smulklubben kan ses som debattböcker inlindade i ett romanskal, samtidigt som starka känslor åt alla håll beskrivs inifrån på ett starkt och äkta vis. Båda böckerna kan sålunda ses såväl som kul förströelse som ett par viktiga debattinlägg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad jag däremot undrar är: Är den lika bra? Eller snarare - är den lika rolig att läsa?
Jag skrattade så jag grät åt Smulklubben. Trekant har jag bara läst några sidor i och sedan lade jag den ifrån mig... Då hade jag ändå gått och väntat på den, köpte den samma vecka den kom! Den ligger nog bredvid sängen till och med...
Dags att ge den en ny chans kanske?

crrly sa...

iac: Jaså, oj då, du hade väntat så pass?! Varför la du den ifrån dig? Ja... den är nog lika bra som Smulklubben, eller den är liksom en "utfyllnad" och "påbyggnad" av den, kan man säga.

Unknown sa...

ooops. inlägget ovan är av Sofia. Jag råkade skriva fel username och password (till en annan blogg som ligger på is).

crrly sa...

elso/sofia: ;-) Vad bra! Du får ju liksom inte bara försvinna! Kram!!

Anonym sa...

Alltså, jag vet inte varför jag lade den ifrån mig. Måste ha varit nåt som störde mig på de första tio sidorna eller nåt? Ingen aning. Jag får väl plocka upp den från golvet och börja om! :-)
Jag har ljuva minnen av mig själv sittande på Dahls i Arkaden med näsan djupt i Smulklubben och med av skratt skakande axlar...