måndag, mars 06, 2006

Fler böcker! :)

Hmm... "Råkade" titta in på ett antikvariat... där de också har nya böcker. Hur länge har jag velat ha böcker av Laxness?! Vet inte. Länge är det i alla fall. Ända sen jag såg ett tv-program om honom. Ååå, han verkar ha varit så jäkla klok och bra. Och nu fick jag tag i inte mindre än tre böcker, och det roligaste av allt är att de är på isländska också! :)

Alltså, följande trilogi i isländsk-svensk parallellutgåva av Halldór Kiljan Laxness köpte jag:

Íslandsklukkan/Islands klocka
Hið ljósa man/Den ljusa mön
Eldur í Kaupinhafn/Brand i Köpenhamn



För örvigt har jag läst ett helt annat slags isländsk bok nyss: Kvinna i grönt av Arnalður Indriðason. Rätt så bra... för att vara deckare (en genre jag oftast har svårt för), men jobbig med så mycket kvinnomisshandel. Betänk då att jag just hade avslutat Annie Proulx Dragspelsbrott, också den en hemsk berättelse om vitt slödder och en massa våld -- men ååh, vilken bok! Rekommenderas å det varmaste.

Inga kommentarer: