söndag, mars 05, 2006

Konsumentmakt


Köper du giftbananer?



Från Ordfront Magasin

Makten i ditt köp

Den lilla grodan som hoppar mellan de två gyllengula bananerna är datoranimerad. Den måste vara det, för grodor har porösa, genomträngliga skinn och är mycket känsliga för vad de vidrör. En riktig groda hade inte tålt att klättra på ett par bananer Gran Cavendish Klass A (den typ vi européer är vana vid) vars skal är täckta med gift. Om de inte är det kan de inte vara så där helgula.

Ändå bär bilden av grodan och bananerna ett ekologiskt budskap. Grodan har till och med ett litet leende indigitaliserat. Budskapet är: Chiquita samarbetar med Rainforest Alliance, och har fått en del av sina plantage certifierade av denna »oberoende miljöorganisation«.

Denna Washingtonbaserade organisation är ekonomiskt beroende av bidrag från de företag man bevakar. Verksamheten finansieras genom försäljning av miljöcertifikat. Organisationen har aldrig återkallat något. Dess finanser är inte transparenta. Miljöpolicyn är grumlig, till exempel tillåts bara bekämpningsmedel som är godkända i USA och EU. Inte helt rå-ekologiskt, med andra ord.

Men det är ändå intressant att Chiquita, före detta United Fruit, för inte många decennier sedan ett företag som gav USA:s hårdhänta »bakgårds«-politik ett hänsynslöst och girigt civilt ansikte, nu tar sig tid och pengar till att lansera sig som »ekologiskt«.

Av Johan Berggren; läs fortsättningen på artikeln här.

1 kommentar:

Anonym sa...

Och just som företagen börjar haja att vi vill ha ekologiskt så visar det sig kanske inte vara så enkelt. Kanske har vi ändan bak hur vi än vänder oss.

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_12008390.asp