onsdag, juli 26, 2006

Infertila inte värda att få barn?

Ja, vad säger man.

Idioter finns det ju gott om, och här har jag hittat en spännande person med en intressant åsikt. Läs först mamselamsens inlägg och förfasas över den gräsliga mamman, som på något vänster har lyckats gå igenom en hel adoptionsprocess med grävande utredningar (om nu inte fadern till barnen var utländsk/adopterad eller det nu var så att detta var någon annan än modern). Läs sedan vad anonym skriver en bit ner, kl 10:37. Vad säger man? Man svarar kanske som jag gjorde, längst ner.

Vad i helvete är detta för ett stolpskott till anonym skribent och var fan finns dessa eventuella undersökningar att läsa, vad bygger de sina eventuella antaganden på och i vems intresse har de eventuellt gjorts?

Skulle vara mycket intressant att få ta del av detta.

Stämmer det så kan man ju undra varför fertilitetsbehandlingar och adoptioner genomförs överhuvudtaget... Tänk så mycket pengar samhället skulle spara på att dra in på allt sånt!

14 kommentarer:

jovanna sa...

"Jämlikhetsiver" måste vara svenskans fulaste ord. Folk som tycker att det ska var jämlikt mellan kvinnor och män "men till en viss gräns" brukar använda det. Som sagt, idioter finns det gott om.

Anonym sa...

Öh, vilket pucko. Herregud.

crrly sa...

jovanna: Ja... och det är rätt sanslöst att lyckas få in det i detta sammanhang också.

tina: :-/

Cinks sa...

Sjukt att det skulle vara nån skillnad! Så sent som igår råkade jag på en mamma med BIOLOGISKT barn som härjade ungefär som adoptivmamman: skrek och svor på lillpojken samtidigt som hon satt i telefonen. Högt och ljudligt. Alla hörde. Körde med kommentarer som "Leeeeon, jag slänger alla ballonger om du gör sådär" och "Leeeeon, du får aldrig mer följa med mig och flyga när du gör sådär, det här är sista gången"... Var är skillnaden som 'anonym' hävdar? / Cinks

Anonym sa...

Undrar var de har gjort den där undersökningen. Jag tror ju att det finns "puckade" föräldrar i alla kategorier, men om man har kämpat länge med att få sina små älsklingar så borde man ju nästan vara mer lämpad, eftersom man då verkligen har tänkt igenom vad man vill med sitt liv....Eller?

Li sa...

I den anonyme-personens fall verkar ju naturen i så fall ha missat ngt... Vilket idiot!
Vetenskapliga studier, ja som sagt, vad då för studier? Vem har genom fört dessa studier, på uppdrag av vem, hur många innefattade studien? Är frågor som genast kommer upp i mitt huvud.
Folk överlag verkar ha en skrämmande tilltro till alla "vetenskapliga studier". All forskning är långt ifrån sann och etisk och god och fan vet allt.

Vi på Kantarellen sa...

Att det var mamman det vet jag, för barnen kallade henne det. Tja, sen var det bara något jag tog för givet... korkat.

Men jag har bestämt mig för att ignorera alla anonyma kommentarer. De är så himla korkade ibland.

Men jag vet hur procesen går.... men innan vi var skärskådade tvärsigenom och i tre generationer till baka... blev jag med barn!!! Trots att både Stephan och jag var sterila. Vad säger du om det?

Anonym sa...

Steril är man ju inte om man lyckas få biologiska barn. Möjligen infertil.

Crrly, jag har länkat till det här inlägget. Bara så du vet... ;o)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Till skillnad från anonym har jag läst ganska mycket "riktig vetenskap" om evolution och meningen med den. Och enligt de "riktiga forskare" (nämligen mina lärare) jag pratat med finns det ingen mening med något alls. Det skulle vara intressant att se hur vetenskaplig den sk studie som hänvisas till är, om den överhuvudtaget finns.

crrly sa...

cinks: Antagligen hade hon adopterat sitt barn... :p

milla b: Jag tänker också så... Annars skulle ju väldigt många som var "lämpade" vara i sextonårsåldern.

linda: Ja, det är mycket man undrar om den där anonyme.

mamse: Visst borde man ignorera dem men det här var nog rekorddumt, tyckte inte det borde få stå helt oemotsagt.

tina: Det var läkare som hade förklarat dem sterila (står bland kommentarerna till ett annat inlägg av mamselamsen).

kattmamma: Låter som Monty Python?! Nej, det mesta är nog slump. Även att den anynome har fötts själv.

Cinks sa...

*Höhöhö*...tänkte inte på det, det förklarar ju saken / Anonym ;-)

crrly sa...

cinks: ;)

Anonym sa...

Det har gjorts undersökningar på Linköpings Universitetssjukhus som visade att par som kämpat för att bli gravida mår sämre än nadra föräldar även efter att det ha lyckats. De (vi..) är något mer (över)beskyddande också. Jag minns inte riktigt hur det var nu men det var intressant forskning. Dock verkar anonym har missförstått det hela, sånt händer ju hela tiden ;-)

Tyvärr kan jag inte ge dig de bibliografiska data.

\elena

crrly sa...

elena: Må så vara, och det låter ganska logiskt också (man kanske uppskattar och känner starkare [kärlek? rädsla etc] om man har fått kämpa för att uppnå målet Att Få Barn istället för att bara ta allt för givet, men den anonyme har ju verkligen missuppfattat det hela i så fall; det är ju i själva verket tvärtom mot de forskningsresultat som han/hon syftar på!