måndag, juli 24, 2006

Ninnaninnaninnana ninnaninnaninna...

Det blev sent igår, som sagt, men det berodde inte bara på tv och allmän (undertryckt) ångest; jag läste ju ut min bok också! Min svinbra, 634 sidor tjocka, roman som jag har hållit på med ett tag men som vimsiga jag lyckades slarva bort/glömma bort (!) lite när den låg i fel väska... Middlesex av Jeffrey Eugenides. (Titta, fortfarande bara 39 spänn hos Adlibris!) Ojojoj, vilken fantastisk bok. En, som det brukar heta, "myllrande släktkrönika" (och jag älskar såna) och en "odyssé" (ja minsann, där fick jag till det; romanen innehåller även flera homeriska anslag, lärt och roligt) i USA:s moderna historia, uppbyggt som landet är av immigranter.

I februari läste jag Annie Proulx Dragspelsbrott och de liknar varann på flera sätt, exempelvis just greppet att berätta om USA:s brokiga invandrarhistoria sedd från ett visst håll (dragspelets öden i olika familjer respektive de grekiska nyamerikanernas jobb med att komma in i det nya samhället).

Ehh, gud så torrt det låter, tråkiga är det sista dessa böcker är... Snarare är de ett par personliga favoriter, så läääääs! :) Jag avundas dem med dessa läsupplevelser framför sig!

2 kommentarer:

Unknown sa...

hihi jag har också läst Middlesex över semestern. Och bloggat om den nu.

så jättebra var den!!

crrly sa...

Jaaa, suverän! Helt klart på topptiolistan! :)