tisdag, juli 25, 2006

Klokskaper

En av de klokaste människor jag vet är Sanna Ehdin, många av er har säkert hört talas om storsäljande boken Den självläkande människan. Sanna har en sajt som också är himla bra, här finns hur mycket intressant som helst att läsa.

Inspirerad av henne och allmänt intresserad av hälsofrågor (och dessutom jävligt trött på min hormonbehandlingssaboterade, uppsvällda fettokropp) bestämde jag mig för att testa att fasta/banta/försöka gå ner lite i vikt. Klev in i min hälsokostaffär och diskuterade lite hit och dit med konsulenten/rådgivaren (vad heter det?) där inne. Tyvärr innehåller nästan alla "bantningspulver" och liknande preparat mjölk och/eller vassla. Men en fastekur skulle nog passa mig! Hälsokostbutiksinnehavaren rekommenderade utrensning och tog fram en flaska Yerba Drain; en kork sådan vätska i någon liter vatten per dag och så rensas man på en massa skit utan att behöva låta bli att äta! Himla bra.

Jag är inne på min fjärde dag, har även avstått från kaffe och alkohol och försöker så gott det går att låta bli att stressa, för det är ett gift för kroppen. Det känns bra! Smakar inte alls illa heller, lite som väldigt svagt te eller svag plommonsaft. En flaska kostar ett par hundra och räcker till en treveckorskur.


Min Yerba Drain.


Aftonbladet skriver om utrensning.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Om du med fasta menar att svälta kroppen så kan jag nog påstå att det inte kommer funka. Vad såna kurer gör är att ställa in kroppen på svält. Det innebär att kroppen bryter ner de energislukande musklerna och lagrar på sig fett. Du kommer gå ner i vikt men efteråt har din muskelmassa minskat så din kropp behöver inte längre lika mycket energi och lagrar därför mer av maten i form av fett, så du kommer bli fetare än innan du började.

Jag rekommenderar att du istället försöker äta oftare och öka andelen protein och fett (främst omättat) i maten. Eftersom du är vegan gissar jag att det inte är nåt problem att få i dig mycket omättat fett, däremot kanske det inte är lika lätt att få i dig mycket protein men du har säkert tillräckligt med koll för att fixa den biten med utan problem. Annars finns det proteintillskott som inte innehåller vassleprotein.

Och det allra bästa sättet att bli av med fett är att bygga muskler. Musklerna är kroppens stora energislösare, de förbrukar massor av energi vare sig du slöar eller använder dem, och ju större de är desto mer energi (fett) förbrukar de.

Anonym sa...

Justja. Kaffe snabbar upp ämnesomsätningen. Dricker man sex koppar kaffe per dag går man ner ett halvt kilo i veckan. Starka kryddor sätter också fart på förbränningen, fram med piri-pirifrukterna!

crrly sa...

rasmus: Med fasta menar jag att genomgå en liten fastekur för utrensningens skull. Sen är det väl delvis en annan sak med viktminskning men jag har börjat springa/jogga varannan dag och så ska jag bygga muskler också, genom lite styrketräning.

Kaffe är ett gift som jag inte vill befatta mig med längre och sex koppar skulle vara döden för min mage.

Starka kryddor äter jag redan varje dag, proteinet är heller inga problem, ej heller som du gissade omättat fett.

Förra året lyckades jag gå ner rätt många kilon enbart genom dagliga snabba promenader, och nåt liknande tänkte jag mig nu också, fast jag joggar/springer oftare än går nu.

Anonym sa...

Altt blir ett gift om man inte tar hänsyn till mängden av det man stoppar i sig.

Anonym sa...

Interesting site. Useful information. Bookmarked.
»

Anonym sa...

I love your website. It has a lot of great pictures and is very informative.
»