onsdag, augusti 23, 2006

Så det kan bli


Ojoj, vilket kringelkrångel.

crrlys främsta högtid under året är Bok- och biblioteksmässan i Göteborg, det är verkligen julafton (helt ouppnåelig på den tiden jag bodde i Göteborg, fattig student som jag var, men det har jag tagit igen på senare år). Ackreditering via jobbet = gratis inträde till en massa intressanta och roliga seminarier (bäst hittills har varit en förkyld Bodil Malmsten och en dråplig Kallifatides), bjudlunch och så en massa, massa böcker till bra priser. Plus att jag träffar en mängd folk jag känner från olika håll, andra bokmalar. Weeeee!! Ja, jag såg fram emot detta även detta år, givetvis. Hade till och med lösa planer på att fixa en bloggträff inne på mässan (har ju missat alla bloggölar och picknickar och allt), fatta vad kul.

Men så häromveckan kom chefen med ett papper där hon ville att vi skulle skriva upp om vi ville åka på torsdagen eller fredagen (vi får åka en av dagarna och det gör vi halva gänget medan halva gänget jobbar och vice versa). "Ja, crry är ju ledig på fredagen och har lovat att jobba på torsdagen eftersom hon inte vill gå på bokmässan!" sa hon. Va?! Min bestörtning var omedelbar och enorm. crrly inte gå på bokmässan?! "Nej", sa chefen, "det sa du redan i våras att du inte skulle!"

Va. Shit. Hur kort minne har jag egentligen. Chefen fick förklara att det berodde på att jag hade tagit ledigt på fredagen på grund av Lidingöloppet, som min darling ska kuta. Och så hade jag trott att jag skulle vara så trött och slutkörd när hösten kom att jag bara skulle vila. Ingen mässa alltså. "Men det är klart, du kan ju alltid ändra dig", sa hon.

Ja, det gjorde jag förstås. Ringde älskling och frågade om vi verkligen skulle vara lediga Lidingöloppshelgens fredag. Det behövdes väl inte? Och mina semesterdagar räcker inte till det. "Nä, vad onödigt att vara ledig på fredagen", sa han. Bra, då var det ordnat. Men. Jag fattade ingenting av vad jag hade sagt på våren. Vad var det för skitsnack, skulle jag inte gå på bokmässan, hade jag påstått det?!

Jodå, jag ville gå. Så klart! Dock kände jag att jag inte ville köra min bil dit och hem detta år, man blir sååå trött i ögonen och huvudet efter en hel dag där och det är ganska ansträngande att sen sätta sig och köra bil, så jag kryssade i "Vill åka torsdag" och "kan ej köra", skrev dit "helst" också.

Men sen har jag funderat och funderat... funderat och funderat... hit och dit. Ja, som Professor Balthazar ungefär. Diskuterade med älskling när vi hade lagt oss igår, och han sa: "Det du behöver, det är frid."

Jag lät det sjunka in. Och accepterade det. Frid. Ja. Han har så rätt. Och frid, det är ungefär så långt från bokmässan man kan komma.

Alltså: ingen crrly på bokmässan i år.

:(

Men fixa gärna en bloggträff utan mig och fota mycket! Ha det så kul, blogga givetvis därifrån och handla inte ihjäl er!



Fotnot: Bokmässan är i år 21--24 september.

12 kommentarer:

Lotten Bergman sa...

Frid för dig. Bra. Men jag är där på torsdagen. Inte frid för mig. Inte bra. Jo, bra. Nej. Men jo. Äsch.

Anonym sa...

jag hade gärna åkt i år också - men det går inte ihop sig.

fast en dag ska jag sitta där - och signera böcker ;)

crrly sa...

Ååh, lotten!! Inled mig icke... nä. Frid var det. Ja. *sucka*

sara: Då är jag där och köar! ;)

Anonym sa...

Jag vill gå på bokmässa... Men hur tusan ska jag göra för att få mitt jobb att betala för det? *fniss*

crrly sa...

jenny: Är du verkligen helt säker på att det inte finns nåt litet seminarium som är alldeles oumbärligt för din forskning? :)

crrly sa...

Kom just på en grej... Jag kan ju anmäla mig och sen sälja min ackrediering dyrt, hehe...

Skolfröken sa...

Inte handla ihjäl sig, det blir svårt. Jag ska vara där torsdag-fredag. Längtar!

Unknown sa...

synd att du inte ska åka!

själv ska jag dit för första gången i år! Hurra!! Ingen annan från jobbet ville åka.

Ska puttra dit med ett s.k. boktåg på torsdagen. Ser mycket fram emot det hela.

Studiomannen sa...

Jag ska dit! jag är ett släptåg till bibliotekariefrun!

crrly sa...

Hm, det har visat sig att vi kommer att få _mycket_ svårt att få ackreditering till seminarierna i vilket fall, suck, vilket trassel... De har för många som vill gå på seminarierna. Nåväl, personligen slipper jag ju bry mig.

......... sa...

tyvärr för att uppnå frid måste man även lära sig att tacka nej till roliga saker.
själv har jag precis tackat nej till personalresan min första jobbdag - och de ska åka på SPA!!! alltså inga tråkiga studiebesök i kyrkor där de babblar om SIN fantastiska verksamhet....

men vill man ha frid så....

crrly sa...

monstermamman: Ååh! :-/ Usch, vad synd. Ta hand om dig, darling.