torsdag, augusti 03, 2006

Mög(l)ig influensa

Det här är ju verkligen helt sjukt, i ordets bokstavliga bemärkelse... Kom hem igår till ett ynkligt knyte liggande i sängen. Darling, med typ noll sjukdagar per år, har nu fått influensan jag uppenbarligen hade förra veckan. Och smittade raskt mig också. Så nu har jag åter varit så där kokhet och är fortfarande väldigt öm i lederna och lider dessutom av ett otroligt vad skåningarna kallar skallebank. Aj och fy fasen och skit vad orättvist.

När darling och jag flyttade ihop i början av 90-talet var det jag som drog till honom och hans familj och vi bodde i hans rum i familjens källare. Efter ett tag började vi få en massa förkylningar och andra liknande krämpor, vi smittade varann fram och tillbaka månadsvis. På vintern var lakanen så kalla att de kändes blöta och jag drog en gång upp underlakan samt madrass och tog en titt på träspjälorna i mina föräldrars gamla dubbelsäng... som var alldeles illgröna och fulla med läskigt ludd!! Euuuw, yuck, som de sa i de amerikanska collegefilmerna. Möglet levde så till den milda grad att det såg ut som om sängen ville rymma. Så ville ock vi, ut med lakan och säng och så småningom oss också. Att värma upp ett källarutrymme rekommenderas icke. Även nålfiltsmattan gick samma väg, gissa hur det såg ut därunder, och sen fick det grävs upp runt hela huset. Mögelöverkänsligheten har hållit i sig, något som dock på senare år har kunnat vändas till något positivt under särskilt husvisningar...

Mögelsvammel hit och sängsvammel dit, vi är alltså sjuka igen utan mögel eller fukt men delar dock säng, jag antar att jag får skylla mig själv. Förpassar nu mig själv tillbaka till nämnda säng, detta att vara uppe och häcka vid datorn fungerar ej alls.

Återstår nu att återuppta dagens grubblerier: Hur kan det komma sig att solen alltid lyser som starkast de dagar jag har huvudvärk, må det sedan bero på kopparslagare eller sjukdom eller något annat?


Dagens ord måste förresten vara mög, skåningarnas variant på skit, det bör väl höra ihop med mögel? Upplys mig gärna, ty jag orkar ej slå i lexika.


*vinkar matt åt alla två läsare jag har den här veckan, enligt Bloggportalen*

12 kommentarer:

Anonym sa...

vinkar tillbaks - och säger krya på er!!!!

Anonym sa...

Jag vinkar jag med. Krya på er, båda två!

Kram!

Översättarhelena sa...

Ordet mögel lär vara besläktat med grekiskans mykes, som betyder svamp, jfr mycel.
Mög lär däremot komma från det fornsvenska myk, som betyder gödsel. Besläktat med mocka, för övrigt. (Inte som i mockaskinn, utan som i mocka skit.)
/H. Besserwisser

Anonym sa...

två? jag tittar till dig varje dag! =)

Anonym sa...

två? jag tittar till dig varje dag! =)

Anonym sa...

Mögel är inte kul och inte bra för hälsan. Krya på er.

Annica

Unknown sa...

Krya på er!!!

Anonym sa...

Fyyy så hemskt att upptäcka det där möglet!! *ryser*

Sluta bolla sjukdomar mellan er, det är mycket roligare och fräschare att vara frisk! - Avd. Nonsens

Anonym sa...

Usch vad trist med flunsa.
Krya på dig!

Lotten Bergman sa...

Å, så trevligt med Helenas etymologier!

Själv vill jag öppna mitt hjärta och erkänna att mitt källarfyllande under åren har orsakat något hemskt. Under några av lådorna med ylletröjor från 50-talet växte det, upptäckte jag alldeles nyss. Den mögiga odlingen var svart och möglig. Tröjorna är nu dödens döda.

Alex sa...

Jag antar att den influensa du talar om sprider sig över Sverige, för hemma hos oss är vi sjuka alla tre. Det började med att jag fick öroninflammation, huvudvärk, feber och yrsel och sen smittades hela familjen nu senast Bill som sitter i soffan i blöja med feber och kollar på Shrek. SUCK!!!!! Det är ju sommar, då vill man inte vara sjuk!

crrly sa...

Tack, sara och tina!

Och hej, helena, vad kul att du tittar in! Tack så mycket för din förklaring! :) Det är intressant med alla sorters mocka också, för övrigt. Mockakoppar, mockakaffe och så de homonymer du nämner. (Och varför stavas det ibland mocca enligt en del?)

morry: Ja, det är väl du... och du! Det ser man ju på att du postar dubbelt dessutom! ;)

annica tiger: Nej, det är väldigt äckligt. Är glad att slippa det nu i alla fall. Tack!

anna: Tack så mycket!

salt: Äckligt var det ja! Och himla onödigt att smitta varann, vi ska genast lägga av med såna dumheter!

lotta: Danke!

lotten: Visst är det roligt att lära sig något nytt. Och nu menade jag Helenas kommentar och inte det du lärde dig i källaren den hårda vägen... :p (Varför är jag inte förvånad...?!! ;)

alexandra: Nej, menar du det?! Jag har inte hört talas om nån annan som är sjuk!