måndag, januari 02, 2006

Mmmmagnolia

En av mina absoluta favoritblommor är magnolian. Så överdådigt vacker, så barockt överlastad med skönhet och tung doft... Första gången jag kom till Lund blommade magnoliorna i parken Lundagård utanför universitetshuset, och jag var fast. Såld både på den vackra lilla staden och de fantastiska blommorna.


(Jag har tagit otroligt vackra bilder här själv men jag har dem inte här nu... Bilden är istället från http://www.hep.lu.se/workshop/images/magnolia.jpg)


Sedan dess har jag velat ha ett eget magnoliaträd; jag menar, bor man i Skåne så gör man... och i höstas planterade jag mitt eget magnoliaträd utanför mitt fönster! Underbart. I vår kommer förhoppningsvis de första stora ludna knopparna som bär med sig löften om ett framtida överdåd och en prakt som vida överstiger alla andra blommande träds...

Och den här boken önskar jag mig! :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Dubbelpostning. ;-)

crrly sa...

Ameeenh. Ser jag väl! :p

Lindas trädgårdsblogg sa...

Åh visst är det spännande! Jag har ju ett magnoliaträd på tomten som jag aldrig sett blomma. *längta*

crrly sa...

linda: Å, det blir lika spännande för oss båda då! :)

Anonym sa...

Meh, hur tråkig är jag, då? "You're a normal girl" ... Blö.