onsdag, juni 14, 2006

Skolavslutning

Kollegerna är lediga på förmiddagen för att gå på diverse skolavslutningar. En av dem är dock redan tillbaka. När vi frågade hur hon hade haft det, om det var vackert, fint, högtidligt, skakade hon på huvudet och sa: "Nej, det var..." "Sorgligt?" föreslog vi. "Nej, bara, bara förskräckligt. Alldeles vidrigt."

Och så kom en riktig skräckhistoria om en skolavslutning för barn mellan fyran och sexan, där de flesta satt och störde hela tiden så att Den blomstertid inte hördes, gapade och skrek mitt i rektors tal ("Ja, nu när ni slutar..." JAAA, VI SLUTAR, FY FAAAAN, VA SKÖÖÖÖÖNT!!! JÄÄÄÄÄ! "... så önskar jag er en glad sommar..." SOMMARLOV, FY FAN VA JÄVLA SKÖÖÖÖNT, SLIPPA DEN HÄR JÄVLA SKOLAN!!!! "...hoppas att ni har lärt er..." LÄRT, HAHAHAHA, DET SKA BARA BLI SÅ JÄVLA SKÖNT ATT SLIPPA DEN HÄR JÄVLA SKOLAN NUUUU!!!! "... och så önskar jag er välkomna tillbaka till hösten..." TILLBAKA?? VI KOMMER FAAAN AAAALDRIG TILLBAKS TILL DEN HÄR JÄVLA SKITSKOLAN, WOOOOOÅÅÅÅÅ...

Och så vidare. Dessa elever, som alltså är mellan tio och tolv år, lyckades med andra ord totalt förstöra en hel skolavslutning för samtliga elever, lärare och annan personal samt de föräldrar som hade kommit dit -- naturligtvis inte gaphalsarnas. Är det inte för sorgligt? Lärarna stod och gjorde halvhjärtade försök att göra sig hörda och frågade eleverna om de hade hört talas om värdighet, att det nu vore bra om de kunde lugna sig lite, etc, naturligtvis för helt döva öron. Det såg ut som om de bara ville lägga sig ner och bryta ihop, sa min kollega. Hon hölls handgripligen tillbaka i stolen av sin man, men hon kände för att bara resa sig och vråla HÅLL KÄFTEN!! -- kanske hade det varit det som behövdes?

Inte för att jag vill förhärliga min egen skoltid eller försöka låtsas som om jag tycker att det var bra att vi var livrädda för somliga av lärarna, men kan det inte finnas mellanting? Man kan ju undra varför inte dessa störande moment helt enkelt inte kastades ut från skolavslutningen. Vad hade de där att göra? Varför inte leda ut snorungarna, varför inte återta kontrollen över skolan, varför inte visa vem som bestämmer och vad som gäller, varför inte lära dem vanligt hyfs?

För jävligt är det, det gäller naturligtvis även under vanliga lektioner också, jag tycker så himla synd om de andra eleverna som får sin skolavslutning (och sin skolgång) förstörd.

9 kommentarer:

Anonym sa...

usch, jag får fysiskt illa av respektlösa människor.
Jävla idioter.

schmut sa...

fast egentligen, vad ska ungarna egentligen tro? denna och förra veckan skrålas det för fulla muggar i Lund, studenter står på flak asplakat och skriker (ungefär exakt vad ungarna skrek), visslar och kastar grejer. så är man liten och ser allt det där varje dag så är det kanske inte så konstigt att man tror att det är vad som gör en avslutning?

Anonym sa...

Herregud!

Våran skolavslutning i dag var mycket respektfull. Och ganska fin. Men rätt tråkig stundtals.

crrly sa...

mary: Eller hur. :-/

schmut: Men det var inte Lund... Och de håller tydligen på i stort sett så här varenda dag.

tina: Ja, det är så synd när det även blir tråkiga stunder under skolavslutningar! Jag minns också t ex rektors tal som tråkigt men inte fan satt man och gastade och skrek bara för det.

Sunflower sa...

Det går åt skogen med den svenska grundskolan, och delvis på gymnasiet. Inte konstigt att så många friskolor dyker upp! Lärarna borde återta kontrollen (vem det nu var som tog ifrån dem) och lära eleverna värdighet och respekt. Och att inte prata om föräldrarna som borde ta sitt ansvar. De har dumpat det över på skolan och skolan gör tappra försök som rinner ut i sanden, och sen blir föräldrarna sura på lärarna/skolan för att deras egna barn är skruvade. Eh, fram med käppen och den barska magistern, så det blir ordning! Ungarna är inte rädda för någon eller något längre. Jag menar inte att man ska vara rädd för lärarna, men finns det inga riktigt bitska konsekvenser så bokstavligt talat skiter man i hur man beter sig och vad man säger och vad man gör, och man bryr sig inte om andras reaktioner. Sorgligt med andra ord. Och det är framtidens (vuxna) människor vi ser och möter. Skrämmande! Nu sticker jag ner till tvättstugan! :)

vandrarvild sa...

fan, jag var ju skitskraj för flera av lärarna på skolan, till och med de som vi inte ens hade utan som bara kunde säga till en om man sprang i korridoren eller var för högljudd i trappen. hade jag varit lärare hade jag skickat ut dem och inte brytt mig vad föräldrarna sagt: skickar de barnen till skolan utan att uppfostra dem för att kunna vistas bland folk innan dess så får de fan gå med på att folk stör sig. Okej att man ska lära sig ta plats, men skillnaden mellan att ta plats och vara respektlös är ganska stor.

Anonym sa...

Något måste göras åt ordningsproblemen i skolan, det är inte rimligt att alla ska få lida för att några ska få utvecklas fritt. Kunskapsnivån sänks och anpassningen till det framtida livet blir obefintlig. Kontrasten mellan skolan och arbetslivet blir större och större, på en arbetsplats måste man ju komma i tid och leverera ett resultat. De före detta eleverna som nu möter den verkligheten är inte direkt förberedda.

Anonym sa...

jag tror att lärarna är trötta och rädda. trötta för att alla (föräldrar, allmänhet och politiker) tycker att det är just deras ansvar att stävja dessa elever - och rädda för hämndaktioner om de tar i med hårdhandskarna, eller helt nekelt rädda för att råka ta i för hårt och få en anmälan i skallen istället...

Anonym sa...

Schmut; det är kanske lite enkelt att ge den förklaringen. Det finns en massa andra saker som händer runt omkring en dagarna i ända men folk gör det inte ändå. De glinen visste precis att vad de gjorde var fel, det betvivlar jag inte en sekund.

I övrigt så undrar jag vad det är som gör att de beter sig som svin om det inte gjordes förr. Föräldrar, omgivning, lärare, samhällsklimat etc vad är anledningen?