tisdag, juni 20, 2006

Till midsommar: vegansk sillinläggning

Jag ska köra en favorit i repris nu till midsommar: vegansk sill! Det blir himla bra, smak och konsistens är fina, även om jag inte kan svära på att det är jättelikt sill -- det är säkert 30 år sen, minst, jag åt sill (jag åt det tills jag fick för mig att pepparkornen var ögon...).

Här är receptet (bläddra ner till 17 december), från den eminenta bloggen Vegankrubb.


Vi ska fira midsommar på ett jättesomrigt ställe, får se om jag avslöjar var sen... med ett gäng galna holländare. Det blir blomplockning under förmiddagen, med kransbindning så klart, sen sill & snaps och knäppa snapsvisor, som jag har hittat här, innan det blir dans runt stången (får se om vi dansar och om vi får med holländarna! Jag har alltid avskytt dans runt stång och gran men nu kan det vara kul!) och uppträdanden av olika slag. Förra året, den varmaste midsommaraftonen i mannaminne, var det 10 000 pers på det stället vi ska vara nu. Därefter blir det väl lekar och kubb och krocket innan vi traditionsenligt ska nakenbada i sjön vid midnatt.

6 kommentarer:

Anonym sa...

ögon?? men shit vad du är äcklig, nu kommer jag att tänka på det varje gång jag äter sill ;)

Anonym sa...

Tiotusen fulla nakenbadare med holländska inslag... är du säker på att det inte är en rockfestival du ska på?

crrly sa...

sara: Hihi, sorry! ;p


hakke: Alla ska inte bada nakna. Hopaps jag. Så stor är inte viken! :)

vandrarvild sa...

eeeeeew, fisk :(

men, fatta att vi åker om varandra igen. gjorde vi inte det första gången jag var nere med? Fast fatta att vi bara setts typ tre ggr, är det inte skumt?!
Well, my darlingvän, ha en trevlig midsommar i XXXXXX och hälsa spökena från mig, och pappa, darling och bror :)

crrly sa...

vandarvild: Har vi inte setts ... jag höll på att säga två ggr, men jo, man måte ju kunna säga tre. Beror lite på hur man räknar! Veeet du vad som är så jävla ironiskt?! Att Skåne kommer att bli typ det enda stället i landet där det INTE regnar på midsommar... Och gissa vilket väder jag/vi vill (måste!) ha, vi som åker ifrån Skåne... Och du, som bara ska ha en massa regn och ingen sol och värme, du åker TILL Skåne. Sån jäkla felberäkning liksom.

Anonym sa...

Best regards from NY!
» » »