torsdag, december 15, 2005

Och så blir man bara så ledsen...

... när man läser om vackra, begåvade Persbrandt. (Tänk att till och med jag har misslyckats med att inte höra om skvallret...) Hur fan kan detta få hända nu då? Jag trodde att han var omhändertagen redan? Å, man blir bara ledsen och uppgiven. Jävla, jävla alkohol. Jävla, jävla skit att alkoholen ska vara en av samhället accepterad drog. Varför? Folk super bort hus och hem, raserar familjer, väljer spriten före dem de älskar... Åååh, det är för jävligt.

Och Natalia skriver (för en gångs skull...) så jäkla bra om detta.


Edit: Naturligtvis läser jag alltid kvällstidningarna med en skovel salt, för att inte säga med en klar skepsis (där jag utgår från att det mesta är lögner och överdrifter). Naturligtvis har jag läst hans egna ord också. Naturligtvis rekommenderar jag alla att gå in på hans egen hemsida och läsa där.

16 kommentarer:

Supernova sa...

ja, visst blir man. riktigt ledsen. fina fina persbrandt som inte vet varken in eller ut och är så jävla mänsklig att det gör ont. tack för tipset om kazmierksas krönika också, den var _faktiskt_ bra..

Vi på Kantarellen sa...

Jag tycker INTE synd om honom. Däremot är det sorgligt.

Han visste exakt vad han gjorde när han to det första glaset den dagen. Sorgligt är att han sen inte kunde stanna. En alkoholists vardag.

Jag bara hoppas på att detta var hans "botten" och att det nu bara finns en väg uppåt. Om han erkänner att han är alkoholist och behöver stöd för att kunna klara en förändring i liv och tänkande och förbli totalnykter.

En mycket, mycket lång väg!

crrly sa...

insolens: Vilket fint inlägg. Ja, Persbrandt är just så mänsklig... verkar så fin.

Mamse: Håller inte med om att han visste vad han gjorde när han tog det första glaset... Man tror nog att man kan stoppa i tid. Driften slår väl ut allt annat, driften, suget, efter alkoholen menar jag då. Man tänker väl inte efter... Jag tycker ialla fall synd om honom... och om de flesta alkoholister och andra slavar under beroenden. Tragiskt är det.

Vi på Kantarellen sa...

Det INTE synd om honom!!! Han vet att han är alkoholist.... sen är valet hans! Lita på mig....jag vet!

Vi på Kantarellen sa...

Det är inte synd om alkisar. Men situationen är tragisk.

Supernova sa...

jag tror faktiskt man kommer längre med empati eller inlevelse i situationen. en alkis vet kanske att han är alkis, men har tappat förmågan att kontrollera det eftersom det blir till en sjukdom. Ibland tappar man fotfästet och förlorar sig själv i någonting, och tar till droger/alkohol/shopping eller vad det nu kan vara för att klara av situationen och behöver hjälp utifrån för att reda upp på röran. Jag tycker kanske inte synd om honom, men har en viss förståelse för beroendet och utsattheten, eftersom alkoholen blir till ett sätt att försöka ta överhanden, och klara sig, trots motgångar?

Vi på Kantarellen sa...

Insolens!!!! Hurra! Äntligen en som fattat.

MEN....ingen kan dock hjälpa... bara stötta och visa på nya vägar. Resten av jobbet är ens egna tillsammans med likasinnade.

Anonym sa...

Jo, man är ju alkis för att det är kul och för att man vill!*fnys*

Som mamselamsen säger: Lita på mig... jag vet!

Supernova sa...

mamselamsen: nej, det är väl som alla missbruk, att man måste vilja själv för att bli hjälpt. men det gör ju inget om övriga samhällsmedlemmar visar förståelse och försöker hjälpa till, så länge det inte går till överdrift.

ordbankaren: tror ingen menade att man är det för att det är kul, faktiskt.

Anonym sa...

håller med insolens angående alkoholismen.

håller INTE med crrly m.fl. om "vackra, begåvade Persbrandt". förstår inte fascinationen över denna man öht. han ser ju ut som vilken blekfet medålders man som helst... och som teaterskådis går väl hans högtravande stil an, men som filmskådis...nej tack... han är helt enkelt inte trovärdig. det är precis som han i symbios, låt vara en smärtsam sådan men dock fortfarande en symbios, med media har gjort sig själv till något slags ikon. hoppas att han i framtiden kan få rätsida på missbruket - och utveckla självdistans...

crrly sa...

Ehm. Jag fattar inte motsättningen mellan att tycka synd om en person och ehhh... ja, vad det nu är som ni anser är motsatsen. Jag menar väl inte att man ska kapitulera inför faktum bara för att jag tycker att det är synd om alkoholister!

Att tycka att det är tragiskt att människor tar till flaskan för att lösa problem och för att fly, och att då tycka synd om människan ifråga, är det fel?

Fattar inte.

crrly sa...

cree: Smaken är som baken, bred. Fastnade i Persbrandts isblå för väldigt längesen, och fascinationen har inte gått över. Jag tycker att han är vacker, även om han är medelålders och blekfet.

Anonym sa...

Håller med dig crrly... Persbrandt är helt ok att vila ögonen på...

insolens: Jag var ironisk eftersom jag tycker mamselamsens ton var lite väl "överlägsen"... enligt mina tolkningskoder i alla fall när det gäller detta med alkoholism.

crrly sa...

ordbankaren: Mhmm ,ja.

Anonym sa...

ja och det är väl en jäkla tur att smaken är som baken antar jag... *s*

crrly sa...

cree: Sure! Och jag citerade Lelle Printer, glömde jag ju säga. (Det med "bred", det är ju det som är lite kul i uttrycket.)