torsdag, december 29, 2005

Reflexioner spridda (s)om snöstjärnor

Hur tänker lastbils- och långtradarchaufförerna i full snöyra på motorvägen egentligen? ”Jag kör tills det tar stopp”? ”Det här funkar väl tills jag välter”? ”Vad är det här för vitt och gråbrunt? Bäst jag skyndar mig att plöja igenom det”? ”Fan, vad alla kärringar [läs: crrly] mesar sig fram”?


Nåt sånt va.


D
etta med skåningar och snö är ju förresten alldeles fantastiskt komiskt, förresten, det kom nog inte riktigt fram i mitt förra inlägg. För varför blir skåningarna så otroligt överraskade av snön varje år?! Tagna på sängen, också bokstavligt talat. Kan ingen upplysa även dem som bor i Skåne om att snö är nederbörd som faller om det är tillräckligt kallt, och att det ofta förekommer under vinterhalvåret? Hinner det glömmas bort varje år? För ni ska inte tro att däckfirmorna här hade det speciellt jobbigt inför första december, när det blev olagligt att köra runt på sommardäck. Nej, det var inte förrän igår natt som däckfirmorna fick jobba över! Suck. Hoppet (att det inte blir snö i år) överger tydligen aldrig människan/skåningen…


Nu har jag skottat, ett par tre decimeter!, och sitter och avnjuter glögg. Vem har hittat på de fjantiga små glöggmuggarna?! Nä, rejäla temuggar ska det vara. Här sitter jag med Höganäs Classic, yeah!

Och vår söta palm ser rolig ut i dunjackor runt stammen och mängder av snö på grenarna…

7 kommentarer:

Supernova sa...

en del skåningar och sörlänningar är typ aliens. det är min fasta övertygelse, dom kommer från en kokhet planet och har placerats i södra sverige för att utsättas för lavinartad katastroffara en vecka varje år.

jag gillar också john marsden! läste iaf fem av sju i serien.. och funderar på att läsa om och läsa hela. skriver tolstoy bra? dokumentär om honom i repris inatt.. ska se om jag orkar.

crrly sa...

insolens: Moahahahaha! Du har säkett rätt! Ska ta och begrunda det där... :)

John Marsden är en av mina favvisar trots att jag inte ens har läst den där "kriget"-serien! Måste göra. Tolstoj är underbar! Anna Karenina, mmm. Inte minst hans politiska åskådning är fantastisk.

Anonym sa...

Skåningar och snö?
Stockholmarna blir lika tagna på sängen dom..Och det är vanligare med snö i sthlm.Speciellt SL blir lika chockade varje år när detramlar ner löv eller snö
Tjing
/Cian
http://radhuslivet.sprayblog.se

Skogsrået sa...

Det är extra härligt när Malmö stad inte tycker att de behöver ploga alls och alla bilister får sladda fram genom 1-1,5 dm snömodd inne i centrala Malmö!

Jag skojar inte, det var minst 1dm snömodd på hela vägbanan i hela centrum förra året. Det var inte klokt, bilen åkte som den ville och inte ett vinterdäck i världen fixar sådant.

"men vi behöver väl inte snöröja?"

Anonym sa...

Snö? Vad är det för något? Går det att äta.... ?
;-)

crrly sa...

cian: Minns nu också hur spårvagnarna i Gbg alltid var jätteförsenade på höstarna pga alla löv...

cee: Man ska väl inte köra bil mitt i stan heller! Då får man stava sig fram! :p

annika: Det går bra om man kör som en kärring i 50-60 på motorvägen! ;)

elizabeta: Inte om den är gul! :)

Anonym sa...

Very cool design! Useful information. Go on!
» » »