måndag, oktober 10, 2005

Monday, Monday

Mår bättre idag, så klart. Hämtat mig från helgen rätt bra. Men ska sluta tidigt och åka hem och sova, faktiskt. Dock brukar jag ofta känna mig rätt så trött på måndagar, så jag ska inte bara skylla på ungarna!


Helt klart är ändå att man skulle kunna skriva några småsaker att memorera för småbarnsföräldrar, och slå mig gärna i huvudet med dem den dagen jag själv får barn! ;)

* Förvarna/påminn gärna det barnovana paret att barnet/barnen är i en klättrig/mammig/kletig/springig/whatever period. Kan vara bra att som värdar vara lite förberedda så att man t ex kan ställa upp alla sina böcker högst upp i bokhyllan, ta bort vita dukar etc. (För nej, det är inte säkert att man tänker på!)

* Det är du som förälder som ska säg till ditt barn om det gör något otillåtet, det är inte värdarnas ansvar, de ska inte behöva bråka med barnet.

* Be gärna om ursäkt om barnet bär sig illa åt och erbjud dig att byta kökshandduk eller torka upp på golvet eller tvätta av spegeln.

* Låt barnet eller barnen leka med era vuxna vänner men avlös vännerna också! En stund i taget räcker med lek och bus och spring, sen orkar man som barnovan inte längre.

* Sover ni över så, vid bra väder, gå ut med barnen på morgonen så fort ni kan, så att era morgontrötta vänner får vila ut. Låt inte barnen springa in och skrika och busa i vännernas sovrum. Stanna gärna ute i någon timme så att era vänner får gå upp i lugn och ro och duscha etc.

* Se till att barnen har respekt för era vänners eventuella husdjur och deras vanor. Det är inte bra att jaga djuren eller skrika på dem. De flesta katter gillar inte att bli burna.

* Åk hem i tid om ni har stannat borta över en helg. Det är inte meningen att era värdar ska tröttna på er, så det är bra om ni åker framåt söndagseftermiddagen, vid fyra eller fem, och inte väntar tills det blir kväll och helgen är slut. Alla är inte barnlediga...


Tilläggas bör att jag älskar att leka med barn och ofta har lyckats leka slut på dem, jag läser sagor, kramas, myser, torkar bajs och är den som är busigast i lekparken. Men jag orkar inte hur länge som helst, och jag orkar inte ta ansvar för vad dina barn gör när jag själv t ex står och lagar mat.


Det är jääävligt komiskt alltihop egentligen: Tänk er själva ett hem som hämtat ur en Sköna hem, en pedantisk och trött och städande man, en jättetrött och grinig och bloggande kvinna, två vettskrämda missar... efter att vännerna med sina barn har åkt. Haha. Inte nåt Skönt hem längre! ;)

8 kommentarer:

Gudinnan sa...

Bra sagt, jag förstår dig. Man kan bli väldigt trött av att umgås med bran om man inte är van. Och förberedelser är BRA! =)

crrly sa...

gudinnan och alter ego: Hoppas ni ser att det är skrivet med glimten i ögat!

alter ego: Jaaa, gör en sån lista, det vore kul! :) Hoppas jag inte trampade dig (eller nån) på tårna!

crrly sa...

alter ego: Bra! :)

Gudinnan sa...

Självklart =) Jag älskar att umgås emd mina små busfrön men jag blir trött av dem också (inte trött På dem) Gud vad jag slarvskriver i mina kommentarer förresten. Hmm.

Anonym sa...

bara en lite kommentar till..hmm..punkt 2? ja... den om att det är föräldrarnas ansvar att säga ifrån och att värdarna inte ska behöva bråka med barnen. det är helt riktigt att föräldrarna har ansvar för sitt/sina barn men det är också viktigt att även andra vuxna kan sätta gränser och säga ifrån! den tillsägelsen biter dessutom ofta mycket hårdare än förälderns :-) fast just det har ju inte du problem med crrly, du är super på alla sätt och vis med min son iaf :-D

hoppas ni båda har hämtat er nu... :-)

crrly sa...

annika: :-o Hihi... Vilken fasa.

cree: Jorå, vi försökte minsann säga ifrån men det bråkiga barnet sket högaktningsfullt i vad vi sa! ;p Nära att det lilla tjusiga designade soffbordet rök, puh. Och tACK, det är ju inte så svårt att vara super när ditt gos är en sån himla ljuvlig unge!!! :)

Anonym sa...

*flinar*
Jag var ett lugnt och pedantiskt barn, undrar om sådant går i arv...

crrly sa...

pernilla: Man kan ju hoppas! Men inte får vår del, huuu!