måndag, oktober 10, 2005

Ultimata boktipslistan

Att jag är en bokmal har nog inte undgått nån som har följt en här bloggen en tid. Nyss la jag in den ultimata boktipslistan på Skugges sajt men den förtjänar minsann att komma med här också. Alltså here goes, har ni missat nåt på denna lista så spring och köp eller stick och låna!

Observera att det inte alls är någon ordning i detta. Och hjälp mig att uppdatera den; vad har jag missat/glömt?

Astrid Lindgren, t ex Mio min Mio, Ronja rövardotter och Bröderna Lejonhjärta
Isabel Allende, t ex Eva Luna
Selma Lagerlöf , t ex trilogin om Löwenskiöldska ringen
Göran Tunström, t ex Juloratoriet, Det sanna livet
Johanna Nilsson, t ex Rebell med frusna fötter
Milan Kundera, t ex Odödligheten, Avskedsvalsen
William Faulkner, t ex Stormen och vreden
Kerstin Thorvall, t ex Jag minns alla mina älskare och hur de brukade ta på mig
Robert Cormier, t ex Busskapningen, Vandaliseringen
Leo Tolstoj, t ex Anna Karenina
Herbjörg Wassmo, t ex trilogin Det stumma rummet, Huset vid glasverandan, Hudlös himmel
Maria Gripe, t ex Skuggan över stenbänken med följande böcker, Agnes Cecilia – en sällsam historia
Peter Pohl, t ex Jag saknar dig, jag saknar dig
Bodil Malmsten, t ex Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån
Gustaf Fröding, t ex Stänk och flikar
Tage Danielsson, t ex Samlade tankar från roten
John Marsden, t ex Så mycket att berätta för dig
Per Nilsson, t ex Ett annat sätt att vara ung
Carl Jonas Love Almkvist, t ex Drottningens juvelsmycke
John Ajvide Lindqvist: Låt den rätte komma in

7 kommentarer:

anna sa...

Jag har två förslag till: Margit Sandemos isfolket serie, lite annorlunda och så, men bra, sedan har Johannae Hildebrandt skrivit asgrymma trilogin om Freja, dottern Idun och barnbarnet Saga fån Valhalla.

Anonym sa...

CS Lewis Narniaserie - måste vara med :)

Lyckliga Grodan sa...

Jan Kjaerstads trilogi:
erövraren, förföraren, upptäckaren...Wergelandtrilogin..
hur bra som helst..

Kvinnan och apan av Peter Hoeg

Kerstin Ekman Rövarna i skuleskogen. och den senaste trilogin Vargskinnet

José Saramago: blindheten

Några av grodans favoriter..

Laanna sa...

Gött! Du har bra smak:)

Anonym sa...

Åh, jag vill lääääsa! Annat än mina tråkiga "nursing research" och Statistik för hälso- och sjukvårdspersonal. Inte så upplyftande.

Kul att ni ska norröver! Var är bröllopet? Hojta till om du vill ha någonstans att landa för en fika eller så, vore skoj att se dig!

crrly sa...

jenny: Jag vill mejla!

crrly sa...

Tack, tack alla! :) Har ju själv kommit på ett gäng fler som jag borde ha med: Parfymen av Patrick Süskind, Den hemliga historien av Donna Tartt, många böcker av Torey Hayden, Aprilhäxan av Majgull Axelsson, flera böcker av Marianne Fredriksson, m m, m m...