onsdag, oktober 05, 2005

Nostalgi once again

Sånt här tycker jag är så kul:

Nostalgiboken
Annica Triberg och Eva Kallhed
Från Bokförlaget DN

Nostalgiboken, som kom första gången 2001, blev en stor succé. Många kände igen sin egen barndom från 1950-, 1960- eller 1970-talen. Redan från början fick författarna förfrågningar om när de tänkte lägga till 1980-talet; alla som växte upp då är ju gott och väl vuxna idag. Nu kommer så äntligen en uppdaterad version där även 80-talets leksaker, spel, kläder, maträtter, glassorter, godis och annat viktigt från barndomen är med. Författarna ger då som nu sin personliga bild och delar med sig av minnen och röster, men också dofter och smaker samt praktiska beskrivningar, ramsor och recept. Albert Håkansson står för fotografierna. Ord ca pris: 338:-.

Dyrt, men skojigt. Och om 1980-talet står följande nyckelord:

Palestinasjal • My little pony • ET • Carola • Slime • Ghostbusters • Monoski • Haremsbyxor • Hiphop • Moviebox • Bakmaskin • Ninja Turtles


Palestinasjal - Japp, har en med mörkblått mönster. Har fortfarande kvar det lilla skrivhäftet från lågstadiet (den där blå boken med vita linjer på framsidan) där jag har skrivit just Palestinasjal överst på min önskelista. Mamma och pappa talade dock lite allvar med mig först; jag var bara åtta år och hade knappast koll på nåt av världspolitiken. De sa att den uttryckte vissa åsikter etc, men bara jag var medveten om det så var det okej. (Hade förstås näbbstövlar till också, ett par år senare.)


My little pony - Nej, nej. Dels var jag för gammal, dels fattade jag aldrig vitsen med små hästdockor eller frisyrhuvuden heller. Den enda anledningen till att jag lekte med Barbie var att de kunde ha gruppsex. (Fast det kanske funkade med små pastelliga ponnyer med.)


ET: Lååång kö till bion. Jag är där med "Jennifer", som jag var dagbarn hos. Hennes mamma står i kön med oss och har köpt oss massor av godis. "Jennifer" har inte fyllt 11 så det är nog därför mamman är med, har för mig att J dessutom har stoppat tidningspapper i stövlarna så att hon ska bli längre. Precis när det blir vår tur att köpa biljetter säger biljettgubben att de är slut, att biografsalongen är full.

Besvikna åker vi hem igen, men J:s mamma är så snäll så hon låter oss äta upp allt godis som tröst och lovar att följa med oss nästa kväll istället. Vi får då var sin enorm godispåse igen. Och kommer in på filmen! Minns inte mycket av den, mest att folk snyftade och grät, alla utom jag, kändes det som. J vänder sig mot mig med våta kinder och översvämmade ögon och frågar: "Gråter inte du??" och jag känner mig som världens mest okänsliga människa och svarar häpet: "Nää?!"

I allas Mina Vänner-böcker måste vi sen göra om våra respektive sidor och skriva "E.T.!!!" i nån klatschig färg på raden efter "Bästa film", och allt vi skriver i skolan som slutar på bestämda formen -et skriver vi så här: Bord-E.T. Hus-E.T.


Carola - Jag hade kvar min barndomstro på den här tiden och blev så lycklig när Carola efter att hon hade vunnit viftade med sin bibel och tackade Gud att jag fick tårar i ögonen. Köpte kassettbandet (aldrig skivor) med Främling och Mickey, lärde mig alla låtar utantill så klart, även dem som var dåliga. Skrev till och med beundrarbrev till henne. (Fick jag svar, tro??) Sen fick det vara nog. No more Carola. Men Runaway-skivan från 1986 tycker jag fortfarande är bra.


Slime - Hehe. "Jennifer", som jag var dagbarn hos, var ibland lite dum. Hon lekte med sitt Slime på heltäckningsmattan, gissa hur fint det blev sen? Hårigt och dammigt. Så hon fick för sig att tvätta det! Hällde alltså ut det i handfatet, tappade upp vatten. Vad hände?! Slajmet löses såklart upp och vattnet blev ljusgrönt. J börjar gråta och lyfter samtidigt upp handfatsproppen. Gråtandet blev till böl och bröl när slajmvattnet slinker ut. Tjohej. Men av sin snälla mamma fick hon självklart genast ett nytt. (Var det konstigt att "bortskämd" var det ord med vilket jag karaktäriserade J inför mig själv?!)


Ghostbusters - Tänk att jag inte ens kan komma ihåg om jag såg filmen. Alltså, jag tror att jag inte ville se den just eftersom den var så populär, jag var väldigt mycket sån på den tiden. Men låten spelade jag in från Tracks. Såklart.


Monoski - Va? Var det en sån som grannen Magnus, alltid först med det senaste, speciellt inom extremsporter hade, tro? Jag tänker mest på miniskidor, som bröderna hade, men de skidorna var ju två. (Oranga.) Kanske var monoski en grej man åkte efter en båt, som en wakeboard, är det samma sak? Eller åkte man den på snö? Ärligt talat, jag kunde knappt bry mig mindre. (Titta, ordet ser nääästan ut som monchichi! Kände en kille som såg ut så [sööt!] men jag hade ingen själv, hade en mon ami istället, blundögon, mycket sötare.)


Haremsbyxor - Jadå. Högstadiet. Mörklilasvartrandiga. Från H&M. Säkert 98 kr. Med väääldigt grunda små fickor. Vilket gjorde att jag tappade min vaselinburk (Man hade Klöver Vaseline istället för Lypsyl, inget annat, din snusker!) i skolans toa! Vågade inte spola! Eller ta upp den! Smet ut därifrån! Råkade fnissande säga det till en kompis! Som blev arg! Sa: "Du måste säga till nån av städerskorna"! Kommer inte ihåg hur det gick, jag tvärvägrade i alla fall, så klart.


Hiphop - Haha, M.C. Hammer? Ice... nåt, Cube? Nope, not my cup of iced tea. Men ändå nostalgi. För det var det som spelades överallt när my baby darling och jag blev tillsammans, och hans bror hade såna skivor.


Moviebox - O jaaaa. I vår familj hade vi ingen video, för mina föräldrar var dels emot det i sig, dels satsade de på resor och upplevelser för oss istället för prylar. Så: Moviebox var det som gällde, när det för en gångs skull var videotajm. (Och pizza från pizzerian där man aldrig blev för gammal för att få en jordgubbsklubba när man följde med pappa och hämtade dem.)


Bakmaskin - Har ett vagt minne av att Monstermamman skaffade en?! Annars: No, blank. Var det itne mer 90-tal förresten? Eller var vi efter i vår lilla håla?


Ninja Turtles - Va? Tecknade sköldpaddor va? Det är det enda jag vet. Man kunde väl samla på sånt... Det visades kanske på tv? Näe, jag var helt klart för gammal.


Vad skulle man komplettera med nu då? Det finns ju säkert massor av fler saker i Nostalgiboken men man kan ju spåna lite ändå. Allt lösgodis som man köpte för 5, 10, 15, 25 öre styck och gubben i kiosken som plockade ihop det med ett oändligt tålamod... Herreys och The Pinks, två band jag avskydde av hela mitt hjärta. Kassettband. Luktsuddisar. Hockeyfrilla. Plastclips (som väl är inne igen?). Tja... Man kan väl fortsätta hur länge som helst. Om du hade gjort 80-talskapitlet, vad hade du inte missat att ta med då?

15 kommentarer:

Eva-L sa...

Nisse har My Little Pony-påslakan...och han fick slime i födelsedagspresent. Och lillkillen har hockeyfrilla men det bara för att jag är så glad att han äntligen fått hår så jag vägrar klippa det!

Laanna sa...

He he. Mina vänner-böckerna, var det också en åttiotalsgrej? Eller hur länge har sånt funnits egentligen? (Minns att det ännu var populärt när jag gick i mellan-och högstadiet, alltså på nittiotalet nån gång.)

crrly sa...

eva: Coolt att du ger din son såna grejer. Hurra! Ang hockeyfrillan så är det SNYGGT, kolla t ex lilal bilden här av Anna Jörgensdotter, hur j-a vacker som helst är hon: http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.svb.se/bilder/2721/56204/56501%3Fsize%3Dmedium&imgrefurl=http://www.svb.se/Debutanter/65808/copy-of-Vardebutanter/6546&h=209&w=200&sz=8&tbnid=_WQ1yfvwGCIJ:&tbnh=100&tbnw=95&hl=sv&start=14&prev=/images%3Fq%3Danna%2Bj%25C3%25B6rgensdotter%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26lr%3D%26sa%3DN

crrly sa...

Hahaha, världens längsta länk la jag in... :p

crrly sa...

anna.c: Jadå, jag hade t o m min första Mina Vänner-bok på 70-talet! :)

vandrarvild sa...

Jolly-böckerna! Jag slukade dem, vill läsa dem igen, finns de kvar?

Och luktsudd som nån klasskompis med klar röst förkunnade att man DOG om man bet i. Givetvis bet jag i det, kastade det suddet nu när jag flyttade i juni, med bitmärket kvar så klart.

och de där skolkorten man bytte så att man hade hekla klassen, slängde dem med, slängde allt som jag inte sett åt på 20 år...

Anonym sa...

Musse Pigg tröjor! Med matchande byxor

Vi på Kantarellen sa...

Monoski... hur "lost" är inte jag, som nu uttalade det hela monóski. Kom till slut fram till att det hade med mono att göra. Var det förbilden till dagens snowboard?

crrly sa...

vandrarvild: Jaa, lite i samma stil som Lotta, eller hur? Hahaha, bet i suddgummit?! Knas!

anonym: Just ja, det hade folk ja, i alla fall tröjorna. Såna där stooora T-shirtar.

mamselamsen: Hehehe, det gjorde jag också först! Ser ryskt ut! *s* Men jag vet fortfarande inte riktigt vad det är!

vandrarvild sa...

Monoski var en sån där skida? fast med snöre tror jag. skittrista. Slalom var mkt coolare.

Nu vet jag, jag hade en sån där musse pigg-tröja som gick att vända på, tjock som fan var det och svettig, jag hade en rosa, syrran en vit, fram- och baksida på musse på ena sidan av tröjan och vände man på den så var det hysteriskt många mussar på andra sidan.
Sen minns jag MUSK-parfymen som syrran hade, och Gyllene tider affischer och filmen G och Niklas Wahlgren och freestyles för 99 kr som gick sönder efter ett tag, och hörlurar som var osköna och alice Cooper och Fredagen den 13e-filmer....Och Herreys på kassetband och Carola på LP och övernattningar med Tove där vi var vakna och drack en jävla massa te.

crrly sa...

vandrarvild: Aaah, såna där Mussetröjor har jag nog sett ja. Jag gillde inte Disney (hahaha, redan då var jag sååå medveten...) o så var de nog för dyra.

Mmm, sova-över... :) Gud vad kul det var. Filmen G?! Den var ju t o m JAG för liten för! *s*

Jag tycker/-te bättre om stora utanpå-hörlurar än såna där små som bara ploppar ut.

Anonym sa...

Fattar inte varför My Little Pony är med på listan! Det är ju en helt annan generation! Min syster, född 82, hade sådana, de var super-inne då. Men hon har inte sett E.T eller hyrt Moviebox!

crrly sa...

pernilla: Men det kanske ändå var på 80-talet hon hade ponnysarna? När E.T. hade premiär var hon inte ens född, haha. Eller det var typ samtidigt, tror jag...

Unknown sa...

Hmm: glasögonen - stora i plast har bränt sig fast i mitt minne på ett dåligt sätt. Deodorant och/el. parfym av märket Date. Det fanns olika färger att välja mellan och alla förpackningar hade en tjej på framsidan samt olika färg...

Snowjoggings, jag hade ett par rosa och ett par svarta. Finns förövrigt fortfarande att köpa i välsorterade affärer.

crrly sa...

sofia: Jaa, Date! Pamela, Jessica och Natalie!