måndag, augusti 01, 2005

Varför vi slåss

Nån som såg dokumentären på SVT igår, Why We Fight? Fy fan, så bra den var. Så tydligt den visade exakt hur genomruttet USA är, med dess förehavanden i andra länder. Filmen visar, med ett citat från en tv-sajt: "Varför krigar USA?
Varför går världens sista supermakt ut i strid efter strid mot nya fiender? Vilka krafter ligger bakom? Vilka människor styr? Dokumentärfilmen 'Why we fight' handlar om den amerikanska krigsmaskinen."

En kvinna, som hade jobbat i Pentagon, sa ungefär: "Om man idag tar värvning slåss man inte för USA eller 'frihet', man går bara ärenden åt nån jätteaktör som har en imperialistisk agenda." Mycket tydligare kan det väl inte sägas, krigen startas och rullar på för att gagna de stora amerikanska vapenindustrierna och för att både påtvinga en amerikansk livssyn och amerikanska varor på länderna de "befriar". Otroligt intressant film, och man blev fylld av upprördhet, hat, sorg, uppgivenhet och hån, allt i en enda röra. Gillar sånt som berör, men det var jobbigt att sova sen.


Idag har jag jobbat min första dag, och jag hungrar fan ihjäl!! Att sova och äta lite då och då under dagen behöver jag för att kunna hålla mig igång, det är tydligt. Ändå sov jag en stund på lunchen.

Nu ska jag åka hem och äta och gosa med missar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför åskade och blixtrade det hos er men inte hos oss? Vi fick bara höra lite muller på avstånd... :(